بررسی بازی Moonlighter ؛ مبارزات درآمد‌زا

بررسی بازی Moonlighter ؛ مبارزات درآمد‌زا

شرکت 11bit studios با ساخت عناوینی چون این جنگ من (This War of Mine) و فراستپانک (Frostpunk) توانسته نامی درخور توجه برای خود دست و پا کند. این کمپانی به تازگی مسئولیت انتشار بازی ها را نیز بر عهده گرفته است. بازی Moonlighter یکی از عناوین سبک Roguelite است که توسط این شرکت منتشر شده.

سال ها پیش سیاه‌چال هایی توسط حفاران و باستان‌شناسان کشف می‌شوند که در واقع دروازه‌هایی به دیگر دنیاها هستند. از آنجایی که در این دنیا‌ها آیتم‌های با‌ ارزشی به دست می‌‌آید به مرور سیستم اقتصادی با محوریت این سیاهچال ها شکل می‌گیرد که منجر به ساخته شدن دهکده Ryonka می‌شود. افراد از نقاط مختلف به این دهکده می‌‌‌آیند تا خریدهای خاص خود را انجام دهند و یا به کسب و کار جدیدی برسند. یکی از مغازه‌های قدیمی دهکده به نام مون لایتر اکنون توسط ویل، آخرین بازمانده این خانواده اداره می‌شود. ویل برای این که بتواند رونق مغازه را بازگرداند وارد سیاهچال‌ها می‌شود تا خودش آیتم‌های ارزشمند را جمع‌ ‌آوری کند.

بازی Moonlighter

با توجه به به داستان، بازی Moonlighter از دو بخش اصلی تشکیل شده است. پیدا کردن آیتم‌های مختلف در سیاه‌چاله هایی با موجودات عصبانی و بازگرداندن این آیتم ها برای فروش در مغازه. این دو بخش در ابتدا به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تجربه لذت بخشی را برایتان فراهم کنند اما به مرور زمان بازی دچار یکنواختی می‌شود. سازندگان برای جلوگیری از تکراری شدن پروسه بازی تلاش خاصی نکرده‌اند.

بخش مبارزات و گشت و گذار از ۴ سیاهچال اصلی تشکیل شده است که هر کدام دارای ۳ مرحله و یک غول آخر هستند. در سیاهچال ها شما وارد اتاق‌هایی می‌شوید که به صورت پروسه‌ای ( طبق یک سری الگو‌های خاص به صورت تصادفی) تولید شده‌اند.

در سیاهچال‌ها با موجوداتی رو‌به رو می‌شوید که هر کدام به روش‌های مختلفی به شما حمله می‌کنند اما تنوع‌ آن ها از تعداد انگشتان دست بیشتر نمی‌شود. همین مساله و عدم ارایه قدرت‌های جدید به بازی‌کن باعث می‌شود که مبارزات بازی اگرچه به اندازه کافی لذت بخش است اما عمق کافی را نداشته باشد و به تکامل نرسد. غول آخر های بازی نیز تنوع گیم پلی ندارند و برای کشتن آن ها هر دفعه یک راهکار وجود دارد.

بازی Moonlighter

هر سری که وارد سیاهچال می‌شوید شروع به جمع کردن آیتم‌های مختلف می‌کنید و سپس به دهکده بر می‌گردید. اما ظرفیت کوله‌پوشتی بی‌نهایت نیست و هر دفعه باید تعداد محدودی آیتم با خود بردارید.

هم‌چنین بعضی از آیتم ها ویژگی های خاصی دارند که دست شما را بیشتر می‌بندد، برای مثال یک سری از آیتم ها به هنگام بازگشت به دهکده آیتم سمت راست یا چپ خود را نابود می‌کنند. به همین دلیل جمع‌آوری و انتخاب این که کدام آیتم را در طول مسیر بردارید می‌تواند بازی را از یکنواختی خارج کند و حس واقعی اکتشاف و استخراج را القا کند.

بعد از بازگشت به دهکده می‌توانید چندین کار انجام دهید که مهم‌ترین آن فروش آیتم‌ها در مغازه است. مکانیک بازی در این بخش بدین صورت است که به هر آیتم یک مقداری می‌دهید و مشتریان با بررسی آن توسط شکلک‌هایی میزان رضایت خود از قیمت را اعلام می‌کنند.

با توجه به واکنش ‌مشتریان باید قیمت را تغییر دهید تا بیشترین سود و کمترین نارضایتی مشتریان را به دست آورید. سپس به پشت صندوق رفته و آیتم‌ها را می‌فروشید. در این بین باید حواستان باشد که یک سری افراد نیز دزدی نکنند.

بازی Moonlighter

در کنار مغازه و فروش محصولات می‌توانید کار های دیگری از قبیل ارتقای سلاح، ارتقای مغازه و یا خرید معجون انجام دهید. می‌توانید یک جعبه مخصوص فروش تخفیف دار بخرید که فروشتان را بیشتر می‌کند، یا تعداد آیتم های موجود در مغازه را افزایش دهید یا حتی صندوق مفازه را ارتقا دهید تا از فروش محصولات سود بیشتری کنید.

در قسمت خرید و ارتقای سلاح نیز گزینه‌های مختلفی برای خرید وجود دارد. شمشیر سنگین، نیزه، تیر‌ و کمان و شمشیر و سپر که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و امکان شخصی سازی سبک مبارزات را فراهم می‌کند. اما این قسمت نیز مانند بخش مبارزات از عمق کافی برخوردار نیست.

باید ذکر کرد که بازی از لحاظ بصری و انیمیشن‌ها چشم نواز است. سبک پیکسل‌‌ آرت بازی Moonlighter طوری نیست که حس کنید در حال بازی کردن یک عنوان قدیمی هستید. موسیقی زیبا نیز به همراه گرافیک تجربه لذت بخشی را برایتان فراهم می‌کند. البته از لحاظ موسیقی نیز ته دلتان آرزو می‌کنید که ای کاش کمی تعدد آن بیشتر بود و هر دفعه که وارد یک سیاهچال خاص می‌شوید آن موزیک تکراری پخش نشود.

بازی Moonlighter

در کل روند بازی Moonlighter فراتر از این دو بخش نمی‌رود، مبارزه و جمع آوری، سپس فروش و ارتقا. در ساعات اولیه بازی این روند سرگرم کننده است اما ناگهان جذابیت خود را از دست می‌دهد و دلیل آن نیز عدم ایجاد فراز و نشیب در بازی است.

با این که چهار سیاهچال اصلی تم متفاوت و موجودات جدیدی دارند اما نه داستان خاصی وجود دارد که آن را دنبال کنید و نه قدرت ویژه یا دشمنان خاصی به بازی اضافه می‌شوند. این موارد را با کمبود عمق و باگ‌های ریز بازی که جمع کنید معلوم می‌شود چرا بازی Moonlighter در مرز خوب بودن باقی می‌ماند و بالاتر نمی‌رود.


  • زیبایی بصری
  • سیستم اکتشاف سرگرم کننده
  • مبارزات بازی اوایل لذت بخش است
  • یکنواخت شدن روند بازی
  • مبارزات به تکامل نمی رسد
  • عمق کم آیتم ها و نبود قدرت

The post بررسی بازی Moonlighter ؛ مبارزات درآمد‌زا appeared first on دیجیاتو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *